Wednesday 8 January 2014

DURIAN BELANDA/GRAVIOLA ANNONA MURICATA/ANTIOKSIDA








DURIAN BELANDA/ANTIOKSIDA
ANNONA MURICATA/ANTIOKSIDA

Berapa ramai yang pernah makan ? pernah tgk ke , pernah try tanam buah durian belanda ni ? Orang kate pokok ni manja . Nak kene belai hari2 . Tak tahu la bab tu . 
Rasa dia sedap , lembut , manis . Susah na gambarkan rasa dia . Kene try lah an .

Dalam entry kali ni , Saya na cerita sikit kebaikan buah durian belanda ni . Rasenye dah ramai orang tahu yang durian belanda ni bagus untuk kanser , tapi ramai yang masih meragui . Bolih ke sebijik buah ni memberi kesan yang baik dlm rawatan pemulihan kanser ??
Kalau sebijik tu tak cukup kuat sebenar nye . Tapi mmg dah banyak kajian dibuat dan memang terbukti durian belanda dapat membantu dalam rawatan kanser . Sebab ape ? sebab durian belanda mengandungi ANTIOKSIDA .

Antioksida merupakan bahan kimia yang diperlukan tubuh untuk meneutralkan radikal bebas dan mencegah kerosakan yang ditimbulkan oleh radikal bebas terhadap sel normal, protein, dan lemak. Bahan ini menstabilkan radikal bebas dengan melengkapkan kekurangan elektron yang dimiliki radikal bebas, dan menghambat terjadinya reaksi berantai dari pembentukan radikal bebas yang dapat menimbulkan tekanan oksidatif.
Ada beberapa bentuk bahan antioksida, di antaranya vitamin, mineral, dan fitokimia. pelbagai jenis bahan antioksida ini berkerja bersama dalam melindungi sel normal dan meneutralkan radikal bebas.

Bolih kata Antioksida ni tukang repair dalam tubuh badan . Jadi dalam pemakanan harian kita , kalau bolih makan la lebih sikit makanan yang mengandungi antioksida .

Berbalik kepada durian belanda , durian belanda merupakan salah satu makanan atau sumber yang mengandungi kadar antioksida yang tinggi . dah konferm dahh . tak caye tanye Mr.Google :) 

No comments:

Post a Comment